Blíží se čas vánoc a tím je spojené nakupování.
V historii před zavedením peněz docházelo ke směnnému obchodu – jedna věc byla vyměněna za věc jinou. Až později byly objeveny peníze.
Dnes jde stále o jedno a to samé. Jedná se o lidskou činnost, kdy dochází ke směně zboží nebo služeb za peníze.
Obchod může být v rámci země nebo i mezinárodní.
Jako spotřebitel se rozhoduji, kde bych chtěla nakupovat. Rozhodující je cena, luxus, značka, aktuální móda, různé akce.
Dále je možné nakupovat v supermarketech, velkých obchodních center, nebo jen v místních obchůdkách.
Ale jsou i jiné možnosti a to nakupování přes internet. Můžeme si u určitého prodejce napsat seznam a oni nám celý nákup připraví, my pouze vyzvedneme nebo v lepším případě nám náš nákup přivezou.
Co se týká potravin, je možné přímo nakupovat od farmářů, statkářů nebo na farmářských trzích.
Oblíbené nakupovaní použitého oblečení můžeme takzvaně najít v sekáči.
Ale největším hitem dnešní doby je nakupování do virtuálních košíků. Vyberete zboží a šup s ním do koše.
Jaké jsou výhody takového nakupování?
ušetření peněz – nejsou velké náklady na prostory, na platy zaměstnanců… Ušetříte i několik desítek procent
ušetření času – nemusí se dojíždět, hledat parkovací místo, stát ve frontách u pokladen
Zboží na netu, vybíráte v klidu a pohodlí domova, dá se sehnat i to co v kamenném obchodě nenajdete. V e-shopech můžete porovnat cenu, nabídku konkurence nebo obchodní podmínky. Pokud máte pobočku e-shopu v dosahu, můžete vyzvednout osobně.
Dále nám internet nabízí velké množství referencí, komentářů, recenzí, názorů i osobní zkušenosti ostatních nakupujících.
Radí, kde a od koho můžete nakupovat.
Dnes je zcela normální už nakupovat a nechat si zaslat zboží z celého světa. Některé zahraniční obchody mají webové stránky přeložené do češtiny.
Toto jsou vše výhody, ale musíme také ukázat nevýhody takového nakupování.
Zboží není možné osahat a vyzkoušet. Když si neprolistujete knihu nevadí, ale nevyzkoušet plavky vám už vadit může.
Ale jsme lidé a umíme si poradit. Okoukneme určité zboží v kamenné prodejně a můžeme objednat na internetu.
Další nevýhodu může být, že někdo nerad platí kartou a tím musí mít u sebe větší hotovost. Objednávat můžete kdekoliv, v denním či nočním čase, ale při doručení zboží musíte být doma v určitý čas, a nebo si dojet pro zboží sami.
Nakupování může být i nemocí.
Nazývá se oniománie, neboli shopaholismus, jedná se o závislost na nakupování, počet lidí s takovouto závislostí stále stoupá. Bohužel takovéto jednání často vede k finančním problémům a zadlužení se. Takovýto jedinec navštěvuje obchody a toulá se po nich, netuší, co bude kupovat, a ani to co koupí většinou nepotřebuje. Když takovouto věc koupí cítí radost, uspokojení, klid a poté úzkost, pocit viny, smutek.
Muži většinou kupují zbraně, sportovní potřeby, elektroniku, aby si dodali sebevědomí a ženy oblečení, šperky, kosmetiku to je jejich sebeobrazem.
A nyní se vrátíme k času vánoc.
Nakupujeme rodině, svým známým, přátelům. Chceme jim udělat radost.
Ona maličkost, která vystihuje danou osobnost, udělá větší radost než obálka a v ní fin
anční obnos. Ne každý si dá práci a přemýšlí, jaký ten dárek je pravý.
Někteří nakoupí věc, jen proto, že jsou vánoce a je třeba něco koupit. Možná ze slušnosti.
Dále je to předhánění se. V práci se chlubí kolegyně, jakou hračku koupila pro své dítko. Hmmm je pěkná, ale já koupím tu a tu, je lepší a nevadí, že je o 1000,- dražší.
Půjčují si na dárky, zadlužují se. Ale je to zcela zbytečné. Dárků, které jsou zbytečné se může pod stromečkem sejít několik a co s tím má obdarovaný dělat. Jsou to dárky, které končí v obchodních řetězcích jako nevhodný dárek, nebo se to prodá pod cennou, jen aby nám to doma nepřekáželo. Podléháme reklamám a obchodníkům. Necháme si vsunout do hlavy, že to je právě to, co je potřeba.
A na závěr:
Po přečtení varovných signálů nemoci, závislosti nakupování si troufám říct, že mnoho z nás by k tomu nemělo daleko. Komu se nestalo, že jen tak brouzdá na netu a něco zahlédne, zalíbí se mu to a zakoupí. Do té doby takové zboží vůbec nepotřeboval.
čerpáno wikipedie, jaknainternet,