Vlastně úplně při každé činnosti, kterou děláme používáme náš mozek, ať už vědomě nebo ne. Ráda bych zde napsala pár zajímavostí, které o mozku ještě třeba nevíte nebo si nejste jisti, zdali jsou pravda nebo jen nějaký mýtus.

Zajímavosti o mozku

  • Lidský mozek váží cca 1,5 kg.
  • Dětský mozek váží 350 až 400 gramů. V první polovině těhotenství se vytváří každou minutu 250 tis. nových neuronů.
  • Když si často povídáte s malými dětmi, nebo jim čtete či zpíváte písničky, umožňujete tak lepší a rychlejší rozvoj jejich mozku.
  • Lidský mozek se s přibývajícím věkem zmenšuje.
  • Člověk má největší mozek ze všech obratlovců vzhledem k velikosti těla.
  • Cca 78% mozku tvoří voda.
  • Mozek využívá 20% celkové spotřeby kyslíku.
  • Mozek zabírá pouhé 2% hmotnosti těla, ale spotřebuje 20% veškeré energie.
  • Nemůžeme bez něj žít a je tak neuvěřitelně složitý, že ani vědci o něm zdaleka nevědí všechno. Jeho činnost odčerpává i 20 % denní přijaté energie. Řeč je o mozku, který nás stále nepřestává překvapovat!
  • Mozek může žít bez kyslíku 4-6 minut. Když zůstane bez kyslíku déle, začne odumírat, a může dojít k závažným, mnohdy těžko zvrátitelným poškozením.
  • Má až 100 miliard nervových buněk.
  • Odpočívá vlastně mozek, když spíme? – Je pravda, že kvalitní spánek kolem 7 hodin denně potřebujeme, aby si mozek dokázal odpočinout a další den správně pracoval, na druhou stranu je nutno podotknout, že se nevypíná úplně. Pracuje a důkazem toho jsou sny. Může taky docházet k opakování myšlenek a poznatků z uplynulého dne, mozek se učí pracovat s novými situacemi, které nás potkaly. Proto je lepší se na důležité rozhodnutí vyspat a nedělat ho hned, jak přijde nečekaná událost.
  • Nedostatek spánku má negativní vliv na tvorbu nových neuronů v určitých mozkových oblastech. Dotyčný má zhoršenou paměť a pozornost, a další kognitivní funkce. Dobrá zpráva je, že po obnovení dostatečného spánkového režimu se funkce obnovování neuronů vrací během cca 14 dní až 3 týdnů do normálu.
  • Mozek potřebuje pohyb – Lidé v dávných dobách běžně ušli 20 kilometrů denně a jejich mozek se prokrvoval a vyvíjel. Sedavé zaměstnání nám tedy moc nepomáhá, takže je nanejvýš vhodné se aspoň 2-3x týdně hýbat, ideálně 60 minut. Odborníci dokázali, že například 60 minut aerobiku 2x týdně snižuje riziko vzniku Alzheimerovy choroby i o 60 %!
  • Epileptický šok můžeme vlastně přirovnat k bouřce – Chybně se spojí desítky až stovky neuronů a vznikne výboj z přetížení. Neurony jakoby se zbláznily a přestaly se chovat, tak jak mají. Záchvat pak trvá od pár sekund až třeba pár minut.
  • Deprese není jen obyčejný smutek – Za depresemi může stát narušení chemické rovnováhy v mozku. Člověk v depresi nedokáže mluvit plynule nebo „pomaleji“ chápe. Takovéto narušení kognitivních funkcí je při depresi ale poměrně časté. Vždy se ovšem vrátí do normálu.
  • Nedostatečné prokrvení může vést k migréně – Potíže způsobuje stažení a následné rychlé roztažení cév, jejichž stěnami proniká voda do okolních tkání. Tím vznikají otoky utlačující nervy, výsledkem je specifická bolest hlavy (a další příznaky, jako třeba nevolnost a zvracení, porucha rovnováhy a vidění nebo špatná výslovnost). Navzdory tomu, jak hrozivě to zní, není migréna zdraví nebo život ohrožujícím onemocněním.
  • Mozek nikdy nebolí – Mozek sice vyhodnocuje všechny možné signály, které mu tělo dává, i ty které se týkají naší bolesti, ale sám nemá receptory pro bolest, proto na něm nikdy nemůžeme bolest zpozorovat.

Příště bychom se podívali na mozek z té praktičtější stránky, kterou vlastně zažíváme právě každý den a vlastně i nyní 🙂

Zdroje: ordinace.cz, rehabilitace.info, google.cz/imghp

Předchozí článekJak správně párovat jídlo z grilu a víno

Leave a Reply