Site icon Svět na netu

Zajímavosti ze zámku Loučeň

Nedávno jsem zde psala článek/ recenzi na Zámek Loučeň a jelikož se tam ani nevešly všechny zajímavosti, ráda bych Vám je představila v tomto článku. Tyto zajímavosti jsme získali na skvělé prohlídce, kterou nás prováděl velice milý pán a jak už jsem psala v minulém článku, který se vydával za potomka krále rodu Thurn taxisů, kteří právě na Zámku Loučeň byli. Tomuto rodu zámek vděčí za rozšíření dalších budov a vybudování anglického zámeckého parku.

První velkou zajímavostí bylo to, že i když to byl potomek, tak na zámku Loučeň vůbec nebydlel. Jen po dobu, kdy byl malý kluk. Poté se přestěhoval i se svou ženou do zámku Mcely, kde pobýval vždy do doby, dokud se rodiče dokázali o zámek postarat. Poté přebíral zodpovědnost a starost za celý zámek právě nejstarší syn. A tak to bylo v podstatě v minulosti většinou. Nejstarší syn byl vždy dědicem trůnu.

Určitě všichni budete znát zkratku TTD. A kolik z nás ví odkud vlastně tato zkratka pochází? Ani já jsem vlastně vůbec nevěděla a ani mě nenapadlo zkoumat, proč zrovna TTD.TTD je totiž zkratka pocházející z roku 1831, kdy rod Thurn- Taxisů a přesněji dobrovický pán Karel Anselm Thurn Taxis, jako člen německého knížecího rodu Thurn- Taxisů. TTD je totiž zkratka, která celým názvem zní Thurn Taxis Dobrovice. Tento cukrovar známe dodnes a tím vděčíme tomuto pánovi za výstavbu a realizaci tohoto cukrovaru, protože všichni dobře víme, že bez cukru bychom se už těžko obešli. Nejen, že v té době dal možnost cukru, ale také možnost zaměstnání, což jistě uvítalo mnoho lidí. Dobrovický cukrovar se stal brzy jedním z nejvýznamnějších průmyslových podniků na Mladoboleslavsku. V té době už zaměstnával 500 zaměstnanců. Od té doby cukrovar pracuje bez vynechání jediné kampaně na tomto místě.

Tento rod se také píše při zmínkách ve vzniku velkého podniku Škoda Auto. A to tím, když přišli pánové Laurin a Klement žádat o peníze, v té době, ale Alexandr Thurn- Taxis tolik peněz neměl, a tak jim poradil zavést akcie, čímž na to mohlo přispět více osob. V té době byl, ale Alexandr Thurn- Taxis jedním z největších akcionářů automobilky Laurin a Klement. Jeho syn Erich Thurn Taxis byl prvním předsedou správní rady. Tato automobilka v té době vyráběla, nejen automobily, ale také jízdní kola nebo motocykly. Jména Laurin a Klement známe i dnes a to jako nejvyšší výbava v nových automobilech značky Škoda.

Jako další zajímavost, kterou bych ráda zmínila je určitě to, že Thurn- Taxisové byli vlastně pošťáci. A nejen, že vozili balíčky, dopisy a zprávy, ale oni také vozili na zámek do Loučně informace, které se na svých cestách dozvídali od místních drben nebo pánů v hospodách, čímž věděli, jak to funguje, a co se o nich povídá ve vesničkách a okolí. Jako další začali lidi dovážet po cestě za nějaké ty peníze. Ten, kdo chtěl větší luxus za nedlouho už nemuseli lidé chodit na cestu, kde jezdili s poštou, ale za další poplatek si přímo pro něho pošťák poté už zaměstnanec Taxi (neboli taxikář) dojel a odvezl ho přesně na místo. A tak vznikl i název Taxi. V té době byli opravdu povozy s koňmi žluto černé, tak jak je potkáváme dnes. Takže měl vlastně zámek Loučeň z jedné cesty v podstatě tři výdělky neboli účely. První byl za to, proč tam vlastně jel dovést balíčky a dopisy. Druhým bylo dozvědět se, jak to funguje jinde, jinak řečeno dozvědět se zprávy, které by se jinak na zámku nedozvěděli. A třetím byl rozvoz lidí- Taxi, z kterého později kvůli pohodlnosti lidí vzniklo samostatné Taxi, které jezdilo jen pro ně a dovezlo je, tam kam oni potřebovali. Vlastně princip, na kterém funguje dnešní Taxi služba.

Smrt Alexandra Thurn-Taxise zasáhla hodně do osudu celého zámku v Loučni. Jeho dědic o něho přišel na základě Benešových dekretů a v závěru druhé světové války byl nakonec zámek zpustošen, vyrabován sověty a následně místním obyvatelstvem. Co na zámku zbylo, tak místní výboráři odvezli. Budovu nyní přebralo ministerstvo dopravy. Od roku 1959 sloužil zámek jako učiliště pro učně se zaměřením železničářským. V areálu byl vystavěn i internát pro toto učiliště a takto to fungovalo až do roku 1968. V parku zámeckého areálu se už konaly jen dětské tábory. Poté se vlastníkem zámeckého areálu stal Dopravní institut, který ho využíval jako vzdělávací středisko.

Až na začátku 21. století se stává vlastníkem LOUČEŇ a.s., který má se zámkem jisté plány a vize, a to bylo zpřístupnit zámek pro veřejnost a vybudovat hotel. A to se opravdu povedlo, dne 7.7.2007 byl zámek zpřístupněn s nově připravenou expozicí pro návštěvníky, do které se vracejí zachovalé věci, které se ještě dochovaly z doby, kdy tam Thurn- Taxisové žili. Dále je otevřeno i labyrintárium, které se nachází v zámeckém parku.

Nyní se na zámku Loučeň nachází hotel, ubytování na zámku nebo ubytování v domečku knížete Alexandra, z kterého jsem Vám velkou zajímavost psala už v minulém článku o zámku Loučeň, tak pokud jste ještě nečetli, tak se jistě můžete podívat. Nachází se tam skvělá restaurace, kterou se jistě vyplatí navštívit, dále se tam nachází Wellness a SPA centrum. Poté Vás určitě nadchne zámecký park, v kterém se nachází již zmíněné labyrintárium, kde se najdou, jak děti, tak i dospělý. Je tam spousta druhů labyrintů, ale nemusíte se bát před každým labyrintem je krásně popsáno, co je účelem právě labyrintu, před kterým stojíte.

Určitě bych tento areál doporučila nejen jako výlet pro celou rodinu nebo samozřejmě i jako tip na dovolenou, kde si jistě odpočinete nebo si užijete romantiku a klid v zámeckém prostředí. Dnes už můžeme jen děkovat našim předkům, za to, jak se postarali o naši budoucnost a to v tomto článku vidíme rovnou třikrát. Kdo ví, zda i po naší generaci zůstane něco, tak dlouho jako po našich předcích.

Exit mobile version